Storm op het spoor: wat zijn mijn rechten?

Ondervond je gisteren problemen tijdens je treinreis als gevolg van de slechte weersomstandigheden?
​​​​​​​Geraakte je niet met de trein op je eindbestemming of kwam je trein daar met meer dan 60 minuten vertraging aan?
​​​​​​​
Je kan in bepaalde gevallen een compensatie aanvragen.

photo newsitem

De compensatieregeling voor vertragingen op het binnenlandse spoornet verschilt van de regeling voor internationale treinreizen.

Als je een treinvertraging hebt ondervonden van meer dan 60 minuten op een binnenlands traject, heb je recht op een compensatie van 100% van de waarde van een enkele reis. Deze vertraging kan je opgelopen hebben omdat de trein die je wilde nemen afgeschaft was, omdat er geen enkele trein reed op jouw lijn of omdat de trein die wel reed je met meer dan 60 minuten vertraging op je eindbestemming bracht.

Zelfs bij overmacht (stormweer) kan de NMBS niet weigeren om je deze compensatie toe te kennen.
Let wel! Wil je dit bedrag op jouw rekening  ontvangen, dan moet je je rekeningnummer vermelden in het vak onderaan het compensatieformulier. Doe je dit niet, dan krijg je de compensatie via een waardebon of via de elektronische portefeuille (MOBIB-en treinkaarthouders).
​​​​​​​
Meer informatie over het compensatiesysteem en het aanvraagformulier vind je op de website van de NMBS.

Bij internationale reizen gelden er andere regels:
Als je een vertraging ondervond tussen 60 en 119 minuten, heb je recht op een compensatie van 25% van de prijs van jouw vervoerbewijs. Bij een vertraging van 120 minuten of meer ontvang je 50% van de prijs van het vervoerbewijs.
Sommige treinmaatschappijen passen een gunstiger compensatiebeleid toe.

Meer informatie over compensatie voor vertragingen bij internationale reizen en hoe je dit moet aanvragen, vind je hier.

Diende je bijkomende kosten te maken als gevolg van de problemen op het spoor (taxikosten, hotelkosten, ...)? Je kan via het contactformulier van de NMBS een terugbetaling aanvragen. Voor internationale reizen kan je de betrokken vervoersmaatschappij aanschrijven.De vervoersmaatschappij kan deze terugbetaling echter weigeren als ze vindt dat het om een geval van overmacht gaat.

Weigert de spoorwegmaatschappij je compensatieaanvraag of de terugbetaling van de bijkomende kosten? Kreeg je geen antwoord binnen een termijn van één maand? Ombudsrail kan je klacht verder onderzoeken.
​​​​​​​
Ons contacteren kan per mail (klachten@ombudsrail.be), via het klachtenformulier op de website en ook nog per brief (Koning Albert II-laan 8 bus 5, 1000 Brussel). Ons telefoonnummer is 0800 25 095 (vanuit het buitenland: +32 2 221 04 10). Persoonlijk langskomen kan op werkdagen van 9 tot 17 uur.

Dien uw klacht inIk wil informatie
share