Uw rechten
Bij vertragingen of afgeschafte treinen moet de spoorwegmaatschappij u helpen.
De spoorwegmaatschappij (of het stationspersoneel) moet u op de hoogte houden over de vertragingen, van zodra ze dit zelf weet.
De spoorwegmaatschappij moet u het volgende gratis aanbieden:
- eten en drinken, in functie van de wachttijd;
- een hotelovernachting (inclusief vervoer van het station naar het hotel) wanneer u dezelfde kalenderdag niet meer op uw bestemming raakt;
- als de trein niet meer kan rijden: vervoer naar een station (of een ander vertrekpunt).
Ligt het treinverkeer stil, dan moet de spoorwegmaatschappij zo snel mogelijk voor ander vervoer zorgen.
Als u dat vraagt, moet de spoorwegmaatschappij op uw vervoerbewijs een bewijs zetten dat uw trein vertraging heeft, afgeschaft is of dat de aansluiting gemist werd.
Kreeg u geen assistentie aangeboden en is de annulatie, vertraging of gemiste aansluiting het gevolg van overmacht? Dan is de vervoersmaatschappij niet verplicht om u de kosten van een hotelovernachting terug te betalen.
U krijgt de gemaakte kosten voor een hotelovernachting dus niet terug als de treinvertraging te wijten is aan:
- externe omstandigheden die het spoorwegbedrijf niet kon vermijden,
- gedrag van een derde dat de vervoersmaatschappij niet kon voorkomen,
- een fout van u als reiziger.
Toch kunt u in die situaties nog steeds een financiƫle compensatie voor de treinvertraging zelf vragen.